Kuten aiemmassa julkkis -postauksessa sanottiinkin, julkkiksilla on suuri vaikutusvalta vallalla oleviin kauneusihanteisiin ja niihin, mitkä ovat seuraavia kauneusihanteita. Tämän lisäksi julkkiksilla on vaikutusvaltaa niin siihen, miten nuori pukeutuu että siihen, miten nuori käyttäytyy ja mitkä arvot nuori omaa. Kaikenkaikkiaan nuoren esikuva vaikuttaa monipuolisesti nuoren elämään ja olemiseen.
Esikuvat voivat vaikuttaa elämiseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Positiivista se on esimerkiksi silloin, kun halutaan elämään inspiraatiota ja esikuva on se henkilö, jolta sitä saa. Jos nuori unelmoi laulajan urasta, joku artisti voi antaa inspiraatiota jatkaa harrastustaan tai vaikkapa antaa rohkeutta toteuttaa unelmansa ja kohota huippuartistiksi. Toisaalta, negatiivista se on silloin, kun esikuvaan samaistutaan liikaa ja aletaan hakemaan identiteettiä esikuvastaan. Jos esikuva käyttää tiettyjä vaatteita, on nuorenkin pakko saada samat vaatteet ja ulkonäkö. Tämä ei ole pienissä määrin negatiivista, mutta tärkeintä on, että nuori on oma itsensä, vaikka ihannoikin jotain julkisuuden henkilöä. Tärkeää on kuitenkin ottaa huomioon eri mielenterveyden ongelmat: todennäköisesti henkilö, jolla tällainen taipumus on, voi toteuttaa myös nekin asiat, joita esikuva itsekin katuu.
Kuvat otettu Googlesta
Julkkiksilla ja sitä mukaa esikuvilla on paljon vaikutusta nuoren pukeutumiseen. Esikuvan tullessa esim. tuotteen kasvoiksi, nuori voi alkaa käyttämään kyseistä tuotetta sen takia, koska esikuva tukee tuotetta. Tämä on kuitenkin suurimmaksi osaksi bisnestä. Sama pätee myös vaatetukseen ja muuhun ulkonäköön. Jos samaa vaatetta ei taloudellisen tilanteen takia saa, hankitaan vaatteesta halvempi versio. Tämä näkyy nykymaailmassa siinä, että nuoret pukeutuvat yhä paljastavammin ja aikuismaisemmin. On nykyisin mahdotonta joissain tapauksissa arvata lapsen oikea ikä: 14 vuotias näyttääkin ihan 18 vuotiaalta! Julkkisten ollessa esim. Adidaksen mainoksessa saa aikaan sen, että tuotetta ostetaan enemmän, näin kulutus vaatteisiin on runsaampaa ja julkkisten käyttämiä merkkivaatteita suositaan. Vaatteista on ikäänkuin tullut "cooliuden" merkki.
Kuvat otettu Googlesta
On hyvä ottaa huomioon myös toinenkin näkökulma aiheeseen. Suinkaan kaikki nuoret eivät seuraa julkkiksia ja muotia, mutta niitä seurataan, koska ei haluta tulla kiusatuksi. Julkkikset ja heidän tukemansa tuotteet (vaatteet ja muut) ovat niin suosiossa, että nuori voi kokea painetta siitä, jos hän ei kuulu tuohon massaan, mihin muut sopivat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti